KYSYMYS: Joudun maksamaan pysäköintirahan latauksen lisäksi 10%:n palvelumaksun ladatusta summasta, onko pysäköinti Cometilla normaalia kalliimpaa?

VASTAUS: Ei ole. Cometiin on ohjelmoitu normaalia 10% halvemmat pysäköintitaksat. Esim. I-vyöhyke on ohjelmoitu Cometiin 3,60 eur/tunti (norm.4,00 eur/tunti). Näinollen alennus kompensoi palvelumaksun. Suurin säästö syntyy kun maksat Cometilla ainoastaan käyttämästäsi ajasta! Joittenkin tutkimusten mukaan säästöä syntyy jopa 25%.

KYSYMYS: Nyt kun pysäköintitaksat nousivat 1.1.2010, voinko käyttää viime vuoden puolella lataamani rahat, vai tuleeko minun päivittää laitteeni ensin?

VASTAUS: Voit käyttää ennen 1.1.2010 lataamasi rahat loppuun vanhalla taksalla. Kun lataat lisää rahaa 1.1.2010 jälkeen, tulee uudet taksat päivittää, jotta lataaminen onnistuu.

KYSYMYS: Miten päivitän uudet taksat Cometiini?

comet_pyskintimaksulaite_348

kysy_lis_0108308550_233

VASTAUS: Tarvitset MiniUSB-kaapelin, nettiyhteyden ja tietokoneen (Win XP/ Vista/7, 32/64-bit. Selain Internet Explorer (6 tai uudempi), Mozilla Firefox tai Google Chrome. Lisäksi koneellesi pitää olla asennettu Comet USB-ajuri. Katso ohjeet ajurin asentamiseksi "Comet asetukset".

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta asentaa ajuria tai käyttää kaapelia (esim. Mac-käyttäjät), voit käydä päivittämässä Cometisi palvelupisteellämme (Klaarantie 3, 00200 HELSINKI) tai Rakennusviraston asiakaspalvelussa (Pohjoinen maksasiinikatu 9, HELSINKI).

Lisäksi Cometin voi päivittää 15 R-kioskilla rahan latauksen yhteydessä (kts. lähin kioskisi Jälleenmyyjät ja latauspisteet -linkistä).

Voit myös lähettää Cometin postitse päivitettäväksi: Laatukilpi Oy, Opastie 10, 62375 YLIHÄRMÄ.

Kirjoita postimerkin kohdalle "Asiakaspalautus", niin kuori kulkee perille kustannuksellamme. Muista mainita myös palautusosoite!

KYSYMYS: Olen tilaamassa uutta Cometia, pitääkö minun päivittää ensimmäiseksi uudet taksat?
VASTAUS:
Ei tarvitse, uusissa laitteissa on uudet taksat valmiina.

KYSYMYS: Mikä on pysäköitäessä Cometin näytöllä aika ajoin ilmestyvä koodi? Se vaihtuu pitkin päivää ja on esim CODE 2EF2?
VASTAUS:
Kyseessä on pysäköinnintarkastajille tarkoitettu turvakoodi, ja se kuuluu asiaan. Se ilmestyy näyttöön tasaisin väliajoin ja muuttuu pitkin päivää.

KYSYMYS: Voinko siirtää Parcardissani olevat rahat Cometiin?
VASTAUS: Et voi. Voit tosin käyttää Parcardia niin kauan, että rahat sirukortilta loppuvat (myös vuonna 2009).

KYSYMYS: Missä voin lukea Cometin pysäköintihistorian?
VASTAUS: Voit lukea pysäköintihistoria www.comet.fi valitsemalla "Lue tietoja tai päivitä Comet" -linkin, josta valitset "Lue tietoja Cometista". Ilmestyvän sivun alareunassa löydät "Lue pysäköintitapahtumat" -painikkeen. Muistathan että sinulla tulee olla MiniUSB-kaapeli kytkettynä Cometin ja tietokoneen välille. Lisäksi Comet USB ajuri tulee olla asennettuna.

Voit lukea pysäköintihistorian myös Helsingin Kaupungin Rakennusviraston asiakaspalvelupisteellä Kasarmitorin reunassa Helsingin keskustassa. Lisäksi voit lukea tapahtumat Comet-palvelupisteellämme Klaarantie 3, 00510 HELSINKI (kulkuyhteydet).

KYSYMYS: Sain pysäköintivirhemaksun, vaikka Comet oli mielestäni oikein asetettu pysäköimään?
VASTAUS: Jos saat pysäköintivirhemaksun, ja haluat tehdä vastalauseen siitä, voit tehdä sen joko internetissä tai asioimalla henkilökohtaisesti Helsingin Kaupungin Rakennusviraston asiakaspalvelussa Kasarmitorin pohjoisreunalla osoitteessa Pohjoinen makasiinikatu 9. 

Jos teet vastalauseen verkossa, tulee sinun VÄLITTÖMÄSTI virhemaksun saatuasi lukea Cometin pysäköintitapahtumat ulos. Voit lukea ne itse www.comet.fi sivulla; valitse "Comet asetukset" -linkki, josta valitset "Lue Cometin pysäköintitapahtumat".

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää internetiä ja tietokonetta, voit lukea pysäköintihistorian myös Helsingin Kaupungin Rakennusviraston asiakaspalvelupisteellä Kasarmitorin reunassa Helsingin keskustassa. Lisäksi voit lukea tapahtumat Comet-palvelupisteellämme Lauttasaaressa osoitteessa Klaarantie 3, 00200 HELSINKI (kulkuyhteydet).

Jos teet vastalauseen henkilökohtaisesti vierailemalla Helsingin Kaupungin Rakennusviraston asiakaspalvelussa, luetaan tapahtumat siellä puolestasi.

Lisätietoja: Rakennusviraston nettisivut

KYSYMYS: Mistä näen paljonko rahaa Cometissa vielä on jäljellä?
VASTAUS: Aina kun käynnistät Cometin, Cometin näytöllä näkyvät tiedot päivämäärästä, saldosta euroina (esim BANK 10.00) ja kellonajasta.

KYSYMYS: En muistanut tulostaa kuittia latauksen päätteeksi. Tarvin sen työnantajalleni. Mistä saan kuitin?
VASTAUS: Lähetä sähköpostia osoitteeseen info@comet.fi. Mainitse siinä laitteesi sarjanumero (kaiverrettu kanteen, 8 numeroa alkaen 09XXXXXX), latauspäivämäärä ja summa. Lähetämme kuitin PDF-tiedostona sähköpostiisi.

KYSYMYS: Minulla on vanha Parcard laite, jonka haluan vaihtaa Cometiin. Mihin minun pitää palauttaa laite ?
VASTAUS: Vanha Parcard on ongelmajätettä, se tulee palauttaa kierrätyskeskukseen. Laatukilpi Oy tarvitsee vain Parcard-laitteen sarjanumeron, jotta saat 10 euron alennuksen uudesta Comet-laitteesta. Sinun tulee huolehtia laite kierrätykseen.

KYSYMYS: Miten saan Parcardista sarjanumeron?
VASTAUS: Saat Parcardin sarjanumeron osto- tai takuukuitista, Parcard myyntipakkauksen takaa, tai painamalla laitteen miinuspainiketta (P-Aika painike) 10 sekuntia, jonka jälkeen saat laitteen sarjanumeron ensimmäiset 4 merkkiä. Paina miinuspainiketta uudestaan 10 sekuntia, niin saat loput 4 merkkiä. Sarjanumero on yhteensä 8 merkkiä. Sen ilmoittaminen meille riittää alennuksen saamiseen.

KYSYMYS: Mitä jos hukkaan Comet-maksulaitteeni tai se varastetaan, ja laitteessa on paljon rahaa ladattuna?
VASTAUS: Ilmoita välittömästi laitteesi sarjanumero Comet-myynti numeroon 0100 87870 tai info@comet.fi, niin laitamme ko. sarjanumeron käyttökieltoon. Laitteeseen ladatut rahat menetät, mutta laitetta ei voi enää ladata kun varat loppuvat. Ole tarkkana laitteesta, äläkä lataa laitteeseen liian suuria summia rahaa saldolle.

KYSYMYS: Mitä jo Comet-maksulaitteeni hajoaa ja siinä on paljon rahaa ladattuna?
VASTAUS: Tuo laite Comet palvelupisteellemme, osoite Klaarantie 3, 00200 Helsinki. Jos laitteen muisti-komponentti on säilynyt ehjänä, saamme siellä olevan rahamäärän selville ja siirretyksi uuteen laitteeseen. Palvelupiste on avoinna arkisin kello 8.00 – 16.00

KYSYMYS: Mihin Comet-maksulaitteen tulee pysäköitäessä laittaa näkyville ajoneuvoon?
VASTAUS: Apukuskin ikkunalle, siten että muovinen ripustin jää ikkunan väliin kun ikkuna suljetaan.  Saatavilla on myös Comet-teline tuulilasiin (sijoitetaan oikeaan alareunaan tuulilasin sisäpuolelle), sekä imukupillinen ikkunaripustin (apukuljettajan puoleinen ikkuna tai tuulilasin oikea alareuna).

KYSYMYS: Tarvitsenko MINI-USB-kaapelin?
VASTAUS: Et tarvitse MINI-USB kaapelia välttämättä rahan lataamiseen, rahan lataaminen voidaan suorittaa ilman USB-kaapeliakin. Tarvitset kuitenkin MINI-USB kaapelin, kun luet laitteesi pysäköintitapahtumat, asetat kellon oikeaan aikaan, päivität laitteesi asetukset tai ohjelmistoversion kaupungin niin vaatiessa. Lisäksi tarvitset USB-kaapelin nähdäksesi aiemman lataushistoriasi. MINI-USB kaapeli on hyvä olla olemassa. Huomaa, että kaapelin käyttäminen vaatii Windows XP/Vista/7:n (32/64 bit) Microsoft Internet Explorerin (versio 6.0 tai uudempi), Mozilla Firefox tai Google Chromen.

KYSYMYS: Miten voin asettaa Cometin kellon oikeaan aikaan?
VASTAUS: Voit asettaa sen oikeaan aikaan www.comet.fi sivulla; valitse "Comet asetukset" -linkki, josta valitset "Päivitä laitteesi asetukset". Ilmestyvän sivun alareunassa löydät "Päivitä Cometin kello" -painikkeen. Muistathan että sinulla tulee olla MiniUSB-kaapeli kytkettynä Cometin ja tietokoneen välille ennenkuin painat painiketta. Lisäksi Comet USB ajuri tulee olla asennettuna.

Voit asetuttaa Cometin kellon oikeaan myös Helsingin Kaupungin Rakennusviraston asiakaspalvelupisteellä Pohjoinen Makasiinikatu 9. Lisäksi asetuttaa Cometin kellon oikeaan aikaan Comet-palvelupisteellämme osoitteessa Klaarantie 3, 00200 HELSINKI (kulkuyhteydet).

KYSYMYS: Miksi Cometin kelloa ei voi asettaa oikeaan aikaan itse laitteesta? Miksi Comet asetetaan aikaan vain kaapelia käyttäen netissä?
VASTAUS: Cometin voi asettaa oikeaan aikaan vain palvelimeltamme käsin. Tällä tavoin estetään laitteen väärinkäyttö esim pysäköintivirhemaksun saamisen yhteydessä.

KYSYMYS: Kuinka pitkä takuu Comet-maksulaitteella on?
VASTAUS: 24 kuukautta. Laitteesi mahdollisesti hajotessa, toimita laite palvelupisteellemme Lauttasaaressa osoitteesa Klaarantie 3, 00200 HELSINKI.

KYSYMYS: Voinko siirtää Comet-maksulaitteeni toiseen ajoneuvoon?
VASTAUS: Kyllä voit. Laite ei ole ajoneuvokohtainen.

KYSYMYS: Voinko pysäköidä Cometia käyttäen myös muissa kaupungeissa?
VASTAUS: Et voi. Laitetta voi käyttää vain Helsingissä (Helsinki/Helsingfors tekstillä varustettu 090XXXXX sarjanumeroinen laite). Comet laitteita saa myöhemmin myös muihin kaupunkeihin, tiedotamme asiasta sivuillamme.

KYSYMYS: Kauanko Comet laitteen paristo kestää?
VASTAUS: Noin 280 pysäköintitunnin ajan. Käytännössä tämä tarkoittaa normaalikäytössä noin 2 vuotta. Suosittelemme käytettäväksi ainoastaan RENATA CR2430 litium paristoja. Saat paristoja tilaamalla nettisivuiltamme.

KYSYMYS: Mitä tarkoittaa Cometin näytölle ilmestyvä ER04, kun yritän käynnistää pysäköinnin?
VASTAUS: ER04 tarkoittaa sitä että Cometissa ei ole rahaa, kun yrität aloittaa pysäköinnin. Muut ER-koodit tarkoittavat:

ER00 - Cometin saldo on täynnä, laitteeseen ei mahdu enempää rahaa
ER02 - Liian monta epäonnistunutta latauskertaa satunnaiskoodeja käyttäen. Laite on lukkiutunut ja se tulee käydä avaamassa Comet palvelupisteellämme (kulkuyhteydet)
ER04 - Cometissa ei ole rahaa
ER05, 06, 07 - Laite tultava päivittämään Comet palvelupisteelle
ER08 - Cometin kellonaika tulee asettaa uusiksi (Comet asetukset - Päivitä laitteesi asetukset TAI Comet palvelupiste)
ER09 - Sama kuin ER04 
ER11 - Liian monta epäonnistunutta latauskertaa MiniUSB-kaapelia käyttäen. Laite on lukkiutunut ja se tulee käydä avaamassa Comet palvelupisteellämme (kulkuyhteydet), tai voit avata sen itse tässä linkissä. Tarvitset tähän MiniUSB-kaapelin. Tietokone tulee olla Win XP/Vista/7 ja selain IE, Mozilla tai Chrome.
"Batt "  - Cometin käynnistyessä ilmestyy näyttöön, jos paristo on vaihdon tarpeessa.

KYSYMYS: Mitä teen kun lataaminen ei onnistu enkä osaa käyttää laitetta?
VASTAUS: Voit soittaa palvelunumeroomme 010087870 (25snt/puh + 25 snt/min + pvm), joka palvelee arkisin 8.00-16.00. Voit myös tulla käymään palvelupisteellämme (Lauttasaaressa Klaarantie 3, 00200 HELSINKI), opastamme laitteen käytössä mielellämme.